contentstrategie

Wat is de beste contentstrategie?

Total
0
Shares

Contentstrategie en bordspellen hebben veel dingen gemeen. Daarentegen vind ik het wél interessant op hoe veel manieren je content kunt publiceren naar je doelgroep en wat voor een denderende resultaten dat opleveren. Hier vertel ik in het kort hoe je dat het beste kunt doen, wat de impact is en do’s & don’t met praktijkvoorbeelden. Nadat je dit artikel hebt gelezen kun je meteen aan de slag om van jouw verhaal een nóg groter succes te maken.

Contentstrategie nu vs vroeger

Vroeger (1994-2005) kon je voornamelijk informatie vinden over bedrijven en was de focus gericht op commerciële instanties die hun merk kenbaar wilden maken. Sinds de doorbraak van sociale netwerken (2008) zoals Hyves en Facebook, is de focus verschoven van bedrijven naar gebruikers. Door het internettijdperk zijn we steeds nauwer verbonden en dat is een goed iets voor gebruikers én bedrijven. Dankzij gebruikers, zijn organisaties genoodzaakt om te blijven veranderen als het gaat om de contentstrategie en klantenservice. Nog nooit eerder was de consument in zo’n machtige positie als nu. Ze kunnen je maken of juist breken; maar hoe kun je nu het gebruikersgedrag in jouw – en overigens iedereen zijn – voordeel gebruiken?

Wat doet gebruikersgedrag met je website?

Gebruikersgedrag en interactie (likes, shares en tweets, reacties en recensies) geeft Google belangrijke signalen waaraan hij kan opmerken dat websites trending zijn en welke juist opdrogen. Dit draagt bij aan de relevantie en populariteit van je website.

Waarbij er vroeger veel informatie vanuit één richting kwam, is het punt aangebroken dat je vanuit twee kanten moeten communiceren met je doelgroep. Als je een artikel hebt geplaatst die veel (recente) reacties krijgt, ziet Google dat als trending en gaat de relevantie van jouw artikel omhoog. Reacties geven namelijk aan dat het onderwerp nog steeds bij gebruikers terecht komt en dus een discussie waard is. Anders zou niemand er baat bij hebben om te reageren. (Een reactie typen kost tijd en energie. Daarnaast overwegen we sneller een reactie te bedenken als we denken dat het ons iets oplevert.)

User Generated Contentstrategie

Elke keer wanneer iemand iets over jouw pagina deelt via bijvoorbeeld Facebook, krijg je gratis geschreven content. Ook wel User Generated Content (UGC). UGC genereer je door interactie. Daarbij geldt de regel: Hoe hoger de interactie, hoe beter. Zo ontvang je logischerwijs op natuurlijke wijze longtail-zoekopdrachten. Het is dan ook een geliefde manier voor marketeers om dit in hun contentstrategie op te nemen, want met deze natuurlijke zoektermen kunnen per direct opgenomen in hun SEO-lijstje. Deze zoekopdrachten worden natuurlijk genoemd, omdat het door de gebruiker zelf wordt getypt in hun eigen woorden. De kans is zeer groot dat zij niet de enigen zijn die hun reactie zo verwoorden.
Een voorbeeld hiervan is dat een bezoeker een reactie achter heeft gelaten bij ons artikel Wat is Google AMP? , waar wij uitleggen hoe je met gebruik van Accelerated Mobile Pages je paginasnelheid drastisch omhoog kunt opvoeren.

Thijs van Heemen: “Hey toby, is het ook mogelijk om gebruik te maken van AMP zonder dat ik plug-in gebruik. Mijn website is namelijk geen wordpress-website maar Joomla en het installeren van plugins vind ik maar moeilijk”

Toby van der Veer: Hey Thijs, goede vraag…
In jouw specifieke geval zou ik aanraden om de Mercury Postlight Converter te gebruiken. Het is heel simpel!

1. Kopieer <link rel=”amphtml” href=”https://mercury.postlight.com/amp?url=http://www.VulHierJeWebsiteIn.nl/Voorbeeld”>
2. Plak de code in de html na de <head> van jouw AMP pagina
3. Publiceer

Als ik het op deze pagina zou gebruiken dan ziet de code er als volgt uit:

<link rel=”amphtml” href=”https://mercury.postlight.com/amp?url=https://www.serphelper.nl/wat-is-google-amp”>

Als je nog een vraag hebt, kan je altijd een reactie achterlaten!

Zoals je ziet resulteerden de vraag van Thijs van Heemen in een longtail-keywoord doordat hij zijn vraag stelden in zijn eigen (zoek)woorden. Daarnaast heeft hij ook een antwoord, tevens een oplossing, gekregen. Wanneer een gebruiker ietwat dezelfde vraag heeft, zit de kans er dik in dat dit artikel wordt beschouwd als meest relevant door de zoekmachine en daarmee zijn of haar probleem binnen no-time is opgelost. win-win-win!

De kracht van een reactie

Wanneer je met je doelgroep in een tweerichtingsverkeer communiceert, zul je merken dat jouw websitebezoekers het zullen waarderen. Door te reageren op een vraag, zal er frequenter een vraag worden gesteld en zijn andere lezers eerder geneigd om óók een reactie te plaatsen. In de toekomst zullen de geholpen gebruikers dan ook vaker reageren en creëer je een fanbase. Die fanbase zijn nu potentiële ambassadeurs en zullen met hun hart jouw merknaam beschermen.

Ambassadeurschap verschuild in ieders doelgroep

Er wordt van alles op sociale media geschreeuwd en de personen die het ambassadeurschap van nature in zich hebben worden het meest gehoord. Dit kan heel erg in je voordeel werken wanneer er positief over jou berichten worden geplaatst; zodoende een sneeuwbal-effect. Maar wat nou als die strategie zich tegen jou keert?

Negative User Generated Contentstrategie

Als we praten over Negative User Generated Content (NUGC), houdt dat in dat gebruikers zijn stem verheffen over jouw merk in een negatieve zin. Het nadeel van UGC is dan ook dat de marketeers geen grip meer hebben op de uitlatingen. De worst-case scenario is dat deze negatieve beelden terecht komen bij een groot bereik van potentiële klanten en nóg erger: natuurlijke-ambassadeurs.

De campagne met onverwachte gevolgen

De Twitter campagne van McDonald’s in 2012 was catastrofaal. De intentie van de branded tweet heeft mensen op andere manieren tot denken gezet. Zo wilde de Amerikaanse fastfoodketen dat klanten hun verhaal gingen delen en vervolgens een hashtag plaatsen achter hun ervaring.

“When u make something w/ pride, people can taste it,” McD potato supplier #McDstories

In plaats van dat klanten hun beste ervaring gingen delen, gebeurde het tegenovergestelde en werden zo honderden berichten razendsnel op Twitter verspreid. De campagneleider had dit snel in de gaten en heeft de hashtag er af gehaald. Zo daalde de conservatiepiek van 1600 naar tientallen. De hashtag is minder dan twee uur gepromoot met een groot bereik.

De vertaalde email van McDonald’s sociale mediadirecteur Rick Wion:

Bij alle socialemediacampagnes nemen we noodplannen op als het gesprek niet verloopt zoals gepland. De mogelijkheid om midstream te veranderen hielp deze kleine zweep iets groter te worden.

Sociale Media-invloed

Sinds dat Google de Social Signals-Update in het leven heeft geblazen gebruikt zij data van onder andere Facebook, Twitter en tegenwoordig LinkedIn. Meer shares betekend dat je zichtbaarheid groter is en dat leid naar meer populariteit wat Google meet in page ranking. Dit betekende voor veel marketeer dat zij hun contentstrategie moesten aanpassen op de situatie. Uit onderzoek is gebleken dat het effect van actieve interactie via sociale media er meer gevoelens van betrouwbaarheid is. Daarnaast heeft jouw sociale media-account ook een autoriteit gehalte die meetelt in de door jouw verwezen pagina’s.

Social media links zijn tevens ook backlinks alleen wegen deze minder zwaar dan bijvoorbeeld een backlink van een andere website. Hoe hoger de autoriteit van het sociale media-account, des te hoger de backlink waard is. Het is dan ook wijsheid om social media share-buttons te koppelen op je blogs. Dat kan gemakkelijk met Yoast SEO: een plug-in beschikbaar in WordPress.

Contentstrategie

Het komt allemaal neer op contentstrategie. Je moet bewuste keuzes maken om jouw website-inhoud te transformeren naar deelbare-inhoud. Het moet mensen aanspreken en interesseren. Ook moet er ruimte zijn voor een discussie en natuurlijk zijn er geen domme vragen die gesteld kunnen worden. Ben jij benieuwd welke contentstrategie bij jou past en hoe dat voor jouw bedrijf uitpakt? Dan raad ik je aan om een bezoekje te brengen aan Rabbitblast; Een Online Marketing Bureau die alles van A tot Z aan je kan uitleggen. We bespreken onder anderen wat je kunt bereiken met een compleet nieuwe online marketingstrategie waar bezoekersgedrag een klein onderdeel van is.

Summed up

We hebben besproken wat bezoekergedrag doet met je website en waarom het belangrijk is om dit bij te houden. Gratis waardevolle content genereer je met UGC en gebruik je ter inspiratie van nieuwe content. Laat altijd wat van je horen als je een reactie heb gekregen van een bezoeker en doe je best om zijn vraag te beantwoorden. NUGC is funest voor je merknaam en je moet er alles aan doen om dat te voorkomen. Social media heeft tegenwoordig ook invloed op de zoekresultaten van Google en is een handige boost voor je pagina. Met een contentstrategie heb je grip op waar je naar wilt sturen en zullen de verwachtingen van je doelgroep omzetten naar een betrouwbare bron.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan op onze nieuwsbrief

En krijg elke week het laatste van SERP helper in je inbox.

Dit vind je misschien ook leuk